Fenomenología y Filosofía Primera 
«El filósofo se incluye a sí mismo, en cierto modo de una vez para siempre, en la peculiar tradición de los hombres sin tradición, o sea, de los socráticos» M. G-B.

Serrano de Haro. Fenomenología del dolor.

Os copiamos el enlace a esta publicación de Studia Phaenomenologica dedicada al Cuerpo, de allí hacemos particular mención de un ensayo de Serrano de Haro sobre una fenomenología del dolor, New and Old Approaches to thePhenomenology of Pain, asunto que ha venido trabajando especialmente en los últimos tiempos. En español contamos con un ensayo publicado en el libro Cuerpo vivido, y también con su artículo Elementos para una ordenación fenomenológica de las experiencias aflictivas. A continuación tenéis el abstract de este nuevo texto en Studia Phenomenologica:

Abstract:
Ortega y Gasset’s old lament that no one had so far attempted a rigorous phenomenology of pain no longer holds since the appearance of Christian Grüny’s recent monograph Zerstörte Erfahrung. Eine Phänomenologie des Schmerzes. Grüny argues for the use of phenomenological categories from Merleau-Ponty in order to understand physical pain as a “blocked escape-movement” (“blockierte Fluchtbewegung”), concluding that corporeal suffering makes impossible both a clean distinction and a pure identification between the lived body and the physical body that I am. In my paper, I would like to suggest some improvements to Grüny’s approach through the utilization of the category of self-affection, as the material phenomenology of Michel Henry has develope d it. In addition to the radical immanence in which hyle, noesis, and noema are unified into a “carnal cogito,” however, I argue that it is necessary to describe the painful self-affection not only in terms of any sensitive excess whatever(überhaupt), as Grüny posits, but also in terms of a mutation of the sensitive excess into the intra-tactile sphere of sensibility. Thus I endorse the Husserlian insight that makes tactility the primordial structure of sensibility.

Fenomenología y Filosofía Primera

Artículo Anterior Artículo Siguiente